Юлія Ільїна
Кандидат біологічних наук, доцент кафедри, Національний університет цивільного захисту України
ORCID 0000-0002-9987-7130
Тетяна Селюкова
Старший викладач кафедри, Національний університет цивільного захисту України
ORCID 0000-0001-9038-2775
Катерина Яременко
Курсантка соціально-психологічного факультету, Національний університет цивільного захисту України
DOI - https://doi.org/10.52363/dcpp-2023.2.2
Ключові слова: ціннісна система, цінності, ціннісні орієнтації, курсанти вишів екстремального профілю, професіоналізація.
У статті розглядаються питання, пов’язані з розумінням понять «цінності» та «ціннісні орієнтації» рятувальників на початкових етапах їх професійного шляху. Ціннісна система курсантів – рятувальників представлена як інтегративний показник взаємодії суспільного та індивідуального в особистості, зі специфічними формами усвідомлення особистістю навколишнього світу. У реаліях ціннісні орієнтації, що засвоюються у процесі розвитку, залежатимуть від того, у яку діяльність включена особистість. Ціннісна структура особистості є сукупністю особистісних типів, які орієнтовані на цінності адаптації (спрямованість на цінності фізичної та економічної безпеки), соціалізації (прийняття суспільних норм та цінностей) та індивідуалізації (прагнення до саморозвитку та самореалізації).
Сьогодення вимагає поглибленого дослідження даного феномену у зв’язку з тим, що особистісна готовність до професійної діяльності у майбутніх рятувальників інтегрує глибоке розуміння особливостей професії, високий рівень розвитку професійно значущих якостей, стійкий рівень ідентифікації з рятувальником.
Дослідження ціннісних орієнтацій курсантів першого та старших курсів за життєвими сферами свідчить про те, що вони віддаються повною мірою навчанню та опануванню своєї професії, прагнуть до підвищення рівня своєї освіченості, розширення світогляду. Суспільна активність більш проявляється у курсантів на першому курсі. Відмічається прагнення курсантів молодших курсів реалізовувати власну соціальну спрямованість через активне соціальне життя, бажання займати таке місце в структурі суспільного життя, яке б забезпечувало більш тісний контакт з певним колом осіб та давало можливість взаємодіяти з ними у суспільному житті. Проведене дослідження показало, що на первинних етапах професійного шляху (під час навчання у виші) при становленні майбутнього фахівця може відмічатися сформованість тих чи інших цінностей, а також й домінування цінності в тій чи іншій сфері життя.