Интернет-магазин nachodki.ru
default_mobilelogo

Повний текст статті>>>

 

Ліна Перелигіна - доктор біологічних наук, професор, професор кафедри. Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна.

ORCID 0000-0001-5019-7671

Антон Швалб - кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри. Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна.

ORCID 0009-0001-7975-6024

Любов Балабанова - доктор психологічних наук, професор, професор кафедри. Харківська державна академія фізичної культури.

ORCID 0000-0002-4112-6270

 

DOI - https://doi.org/10.52363/dcpp-2025.1.11

Ключові слова: ціннісні орієнтири, психологічна адаптація, війна, молодь, осмисленість життя, соціальний стрес.

У статті досліджено вплив війни на трансформацію життєвих цінностей та орієнтирів української молоді. Показано, що в умовах соціальних криз відбуваються глибинні зміни ціннісних систем, які проявляються у переорієнтації з традиційних пріоритетів самореалізації на більш адаптивні орієнтири - безпеку, моральну відповідальність та внутрішню свободу. Ці зміни мають двомірний характер: з одного боку, вони відображають реакцію на травматичний досвід, з іншого - демонструють механізми психологічної адаптації.

На основі аналізу теоретичних підходів та власного емпіричного дослідження виявлено три фази ціннісних змін: дезінтеграцію попередніх орієнтирів, переосмислення пріоритетів і формування гібридної системи цінностей, що поєднує національну ідентичність, толерантність до невизначеності та соціальну активність.

Результати свідчать, що війна виступає каталізатором складних психосоціальних трансформацій, де універсальні механізми адаптації (актуалізація безпеки, пошук смислів) поєднуються з унікальними особливостями українського контексту (цифровізація, гендерна нейтралізація ролей).

На основі отриманих даних було розроблено психокорекційну програму, яка інтегрує три ключові компоненти: ціннісну реорієнтацію, смислотворення та розвиток стресової компетентності. Програма, що ґрунтується на принципах evidence-based practice, спрямована на формування збалансованої системи життєвих орієнтирів, яка поєднує адаптаційні потреби з розвивальними потенціями особистості.

Дослідження доводить, що війна як екстремальна соціальна ситуація дійсно спричиняє значні трансформації ціннісно-смислової сфери молоді. Однак ці зміни не є суто деструктивними – вони відображають складний процес адаптації, в якому поєднуються захисні реакції та потенціал особистісного зростання. Виявлені механізми ціннісної трансформації та розроблені на їх основі практичні інструменти створюють основу для ефективної психологічної підтримки молодого покоління в умовах триваючої кризи.

Дослідження має теоретичне значення для розуміння механізмів ціннісних змін у кризових умовах та практичну цінність для розробки соціально-психологічних інтервенцій.

Статті випуску №9

joomla3x