Ліна Перелигіна - доктор біологічних наук, професор, професор кафедри психолоії діяльності в особливих умовах. Національний університет цивільного захисту України.
ORCID 0000-0001-5019-7671
Ольга Жогло - здобувачка вищої освіти за другим (магістерським) рівнем. Національний університет цивільного захисту України.
Тетяна Селюкова - викладач кафедри. Харківський національний медичний університет.
ORCID 0000-0001-9038-2775
DOI - https://doi.org/10.52363/dcpp-2025.1.5
Ключові слова: кар’єрний розвиток, кар’єрне самовизначення, мотивація досягнення, внутрішня мотивація, зовнішня мотивація, інтерналізація мети, професійна ідентичність, самореалізація, професійна спрямованість.
У статті розглядається актуальна проблема кар’єрного самовизначення майбутніх працівників Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) у контексті рівня їхньої мотивації досягнення. Підкреслюється важливість внутрішньої мотивації як ключового чинника формування професійної ідентичності, орієнтації на успіх, готовності до професійного розвитку та ефективності діяльності в умовах підвищеного ризику.
Успіх особистості на шляху професійного самовизначення, її здатність гнучко адаптуватися до мінливих умов професійного середовища та наполегливо досягати поставлених кар’єрних цілей значною мірою залежить від рівня її внутрішньої мотивації, а особливо – від мотивації досягнення. Різні рівні сформованості мотивації досягнення зумовлюють суттєві відмінності у сприйнятті праці, формуванні кар’єрних очікувань, рівні професійної амбітності та ступені готовності до безперервного професійного розвитку й самовдосконалення.
Результати проведеного дослідження переконливо свідчать про те, що респонденти з високим рівнем мотивації досягнення демонструють більш розвинену кар’єрну інтуїцію, глибоке почуття причетності до професійної діяльності, високий рівень професійної стійкості та наполегливості у подоланні труднощів, а також характеризуються наявністю сильних внутрішньо зумовлених мотиваційних джерел, таких як інтерналізація професійної мети, сильне прагнення до особистісної та професійної самореалізації, а також потреба в соціальному визнанні своїх досягнень. На противагу цьому, учасники дослідження з низьким рівнем мотивації досягнення вирізняються меншою професійною активністю, слабко вираженою професійною спрямованістю та недостатньою внутрішньою орієнтацією на досягнення значущих результатів у професійній сфері.
На основі отриманих даних було зроблено важливий висновок про вирішальну роль мотиваційного чинника в успішному формуванні індивідуальної кар’єрної стратегії. Результати проведеного дослідження мають значну практичну цінність для розробки ефективних психологічних програм підтримки кар’єрного розвитку особистості, підвищення загальної ефективності системи підготовки кваліфікованих кадрів ДСНС.