Любов Юрченко - доктор філософських наук, професор, професор кафедри. Національний університет цивільного захисту України.
ORCID 0000-0003-4957-338X
Тетяна Чубіна - доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри, заслужений працівник освіти. Національний університет цивільного захисту України.
ORCID 0000-0002-9383-3604
Марія Дмитренко - доктор філософських наук, професор, професор кафедри. Національний університет цивільного захисту України.
ORCID 0000-0002-8338-4032
DOI - https://doi.org/10.52363/dcpp-2025.1.14
Ключові слова: симптоматика, розлад, психологічна реабілітація, особистість, технології, етапи реабілітації.
Визначено основну симптоматику та особливості психологічної реабілітації осіб, які зазнали травм унаслідок війни. Підкреслено, що психологічні втручання не зводяться виключно до відновлення здоров’я, психічних функцій або соціального статусу. Вони охоплюють ширший спектр і спрямовані на активізацію життєтворчого потенціалу особистості, відновлення її здатності до самостійних змін, проектування майбутнього, перевірку та корекцію цих проектів і реалізацію їх у різних сферах життя.
Психологічні реабілітаційні технології розглядаються як цілісні впливи, що мають на меті збереження та відновлення особистісної цілісності, внутрішнього балансу, здатності до саморегуляції, розвитку самоефективності, комунікативної компетентності та сенсотворення. Технології представлені як система втручань, що реалізуються у взаємодії особистісного, інструментального, просторового і часових вимірів.
Розглянуто етапи психологічного відновлення: підготовчий, базовий і помічний. Для підготовчого етапу визначено доцільні технології: посилення мотивації до особистісних змін, створення ефективних мотиваторів і активізація сліпих зон уваги. На базовому етапі ефективними виявилися технології проектування майбутнього через життєві вибори, апробація нових життєвих проектів через постановку завдань, а також їх реалізація шляхом поступового успішного практикування. Для помічного, і водночас профілактичного, етапу рекомендовано технології переосмислення та інтеграції травматичного досвіду, формування нового ставлення до травми як ресурсу, а також створення більш екологічного середовища життєдіяльності, що опосередковано підтримує особистісне відновлення.